• 06 Mar, 2025

Šta je to da’va (pozivanje u islam)?

Šta je to da’va (pozivanje u islam)?

Šta je to da’va (pozivanje u islam)?

Nakon što naučiš ispravno i nakon što to primjenjuješ i uvedeš u svoj život ispravnu vjeru, ili tokom truda u primjeni i navikavanju na to, obavezan je insan da to prenosi drugima onoliko koliko može i kako može. A to je znači „ed-da’avetu ilejhi“ – ili pozivanje u to, u znanje i rad.

A šta je to da’va (pozivanje u islam)?

Da’va – pozivanje Allahu, subhanehu ve te’ala, po definiciji je: pozivanje u Islam ili jedan njegov dio, ili pridobijanje ljudi propisanim metodama pozivajući ih da se spase kroz Islam ili poprave grešku u jednom njegovom dijelu. Ima još definicija ali ovo je ono što je dovoljno da znamo. Pa je da’wa pozivanje u bilo koji propis od Islamskih propisa, kad je u pitanju musliman pred tobom koji ga ne primjenjuje.

Pozivanje biva na jedan od tri načina, spomenućemo ih kasnije. I to su ujedno putevi da’we. A, isto tako je da’wa pozivanje nemuslimana da bude musliman, da se spasi jer je jedina vjera koja je priznata kod Allaha Islam.

Da’va je jedan od najboljih ibadeta

Allah, subhanehu ve te’ala, kaže: „Ima li iko da bolje govori, tj. Nema niko da bolje govori od onoga koji poziva Allahu – nema boljeg govora od pozivanja Allahu, drugim riječima, i kaže: „Ja sam zaista Musliman” – zna u šta poziva, naučio je“ kao što kaže Allah, subhanehu ve te’ala, na drugoim mjestu: „Reci, o Muhammede, savs: ovo je moj Put!“ – Put Poslanika, savs, je šta? – Pozivam Allahu! I to ne samo on, nego svako onaj ko hoće da upotpuni svoju vjeru, da bude kako treba vjernik, jer naučili smo da je vjera ‘la ilahe illellah, Muhammedun Resulullah“ – Nema Boga osim Allaha, ne obožava se osim Allah, a Muhammed, savs, je od Allaha poslan, Poslanik Njegov, tj. poslan je Muhammed, savs, da nam pokaže da se samo Allah obožava i kako se Allah obožava. I od tog pokazivanja njegovog je, ili to njegovo pokazivanje nama, prenošenje te poslanice je da’wa. Pa je samo vjerovanje i prihvatanje Islama ujedno i prihvatanje vjerovanja ili znanja s kojim je Allah poslao Poslanika, savs, i rada po tom znanju – jer nije ga poslao samo da znamo, to smo već usvojili, i rada onako kako je radio Muhammed a.s, Allahov Poslanik, a on je pozivao u to što zna.

Onako logički se može zaključiti ili vidjeti iz životopisa Poslanika, savs, a ovaj ajet je još precizniji, kaže: „Ja i svaki onaj koji me slijedi“ – dakle, put Allahovog Poslanika i Put muslimana kao sljedbenika i vjernika u Poslanika, jer mi svjedočimo i vjerujemo da je Muhammed, savs, Allahov Poslanik. Od vjerovanja u njegovo Poslanstvo i od ispravnog slijeđenja je: pozivanje Allahu, „ala besireh“  prije toga kaže, na jasnim dokazima, na jasnom znanju.

I zbog toga je bitno da insan zna da je dužan i obavezan pozivati, ali ne kako on misli jer je pozivanje isto tako ibadet, a svaki ibadet ima dva uvjeta: da bude samo Allaha radi i zato ovdje u ajetu kaže: „Reci ovo je moj put, pozivam Allahu“ ne sebi! Muhammed, a.s nije pozivao sebi, nego Allahu! I radio je Allaha radi! „’ala besireh“ po pravilima Božijim, na jasnom znanju, jasnim dokazima. Dokazi koji su mu objavljeni. Pa je da’wa ibadet, svaki ibadet mora da ispuni dva uvjeta da bi bio primljen kod Allaha i da bi bio ispravan, a to je da bude iskreno Allaha radi i da bude po sunnetu Muhammeda, sallallahu alejhi ve selleme.

Više o da’vi i njenoj bitnosti, kao i nagradama, saznajte u komentaru knjige ”Tri temelja”.

Jasmin Durić

Profesor Islamskih nauka.