• 06 Mar, 2025

Komentar knjige tevhida - Prepoznaj širk da bi ga se klonio

 

Hvala Allahu, Gospodaru svih svjetova, koji nas je iz svoje mudrosti stvorio, zatim nas konstantno opskrbljuje i dovoljno nas je opskrbio, te nas pored svega toga, nije samima sebi prepustio. Nego, nam je Poslanika poslao, da nam pojasni, sallallahu alejhi ve sellem, kako ćemo se, prema Njegovoj vjeri odnositi, kako ćemo Allahu robovati.

A zatim..

Mi smo u drugom dijelu komentara na 4. poglavlje knjige tewhida, dakle i dalje je tema strah od širka. Prošlog puta smo prokomentarisali ajete i hadise koji su došli na tu temu. Ovaj put nastavljamo drugi dio gdje ćemo govoriti između ostalog o 4 pravila kako prepoznati širk i mušrike, jer kao što arapi kažu ''onaj ko nešto nema, ne može ga nikome ni dati'', također onaj ko nešto ne zna, ne može to primjeniti i onaj koji nešto ne zna, ne može se od toga sačuvati.

Granice širka i osobine mušrika

Veoma je bitno vjerniku da zna granice velikog širka u odnosu na ono drugo i da zna prepoznati osobine mušrika. Allah subhanehu ve te'ala nas je o tome obavjestio u svojoj knjizi spominjući njihove osobine i poslanik Muhammed sallallahu alejhi ve sellem, također nas je upozorio na širk i šejh autor knjige koju komentarišemo je napisao maksuz drugu knjigu u kojoj je spomenuo 4 pravila koja je Allah subhanehu ve te'ala spomenuo u svojoj knjizi, a preko kojih se pojašnjava i prepoznaje širk veliki odnosno mušrici u odnosu na vjernike muslimane, jer ono što je zajedničko za vjernike i mušrike je da svi vjeruju u Allaha subhanehu ve te'ala i svi obožavaju Allaha, ali mušrik pored toga čini nešto od ibadeta sem Allahu subhanehu ve te'ala. Dakle nastavljamo govoriti o strahu od širka.

Da li se trebamo bojati širka?

Da li se trebamo bojati širka? Da! Trebamo se bojati širka. Zašto?

Zato što ga Allah neće oprostiti. Zato što Allah subhanehu ve te'ala prijeti mušricima. Zato što nas Allah subhanehu ve te'ala obavještava da je Ibrahim alejhisselam jedan od dva najbolja poslanika sttrahovao za sebe od širka i za svoje potomke, kad je rekao i molio Allaha subhanehu ve te'ala, zato što je se poslanik Muhammed sallallahu alejhi ve sellem utjecao Allahu subhanehu ve te'ala od širka i dovio ''Allahu moj utječem se tebi od toga, da ti svjesno učinim širk i molim te da mi oprostiš ono od malog i skrivenog širka, ako nešto uradim nesvjesno''. Zato što se poslanik Muhammed sallallahu alejhi ve sellem bojao za svoje ashabe, a sve ovo je bila tema prošlog dersa, i rekao je: ''Najviše čega se bojim za vas je širk.''

Rijaluk i vrste rijaluka

 

Rijaluk je pretvaranje tako što čovjek ustane npr. da klanja, to je samo primjer. Rijaluk može biti u bilo kojem od ibadeta. Ustane da klanja, pa se pretvara i uljepšava svoj ibadet, zato što ga ljudi gledaju. Postoji druga vrsta rijaluka koja se u arapskom jeziku zove ''Suma''. ''Sema - jesmeu'' što znači čuti. Ovo prvo je rijaluk od ''rija'' što znači gledati ili vidjeti. Kako kad vidiš da te neko gleda, onda ti uljepšavaš da mu se prikažeš. Isto tako je hvalisanjem ibadetom, kad ti uradiš kod kuće ili negdje. Isti je propis samo se drugačije kod Arapa zove, pa ti onda ispričaš ili nekome kome hoćeš da se prikažeš da si dobar vjernik ili nekome ko je dežurni prenosilac vijesti u naselju ili džematu itd. Pa dovoljno je samo da njemu kažeš a on će svakako sve druge obavjestiti. Ili sad imamo olakšana sredstva da ti to prikažeš na svom mediju na fejsbuku, tviteru itd. Da nas Allah učini od iskrenih i sačuva širka i velikog i malog!

Allah je ljubomoran

Allah subhanehu ve te'ala je savršeni gospodar koji jedini ibadet zaslužuje i on je ljubomoran, i ljubomoran je da čovjek čini grijehe. Uradi ono što je Allah zabranio, kao što je došlo u vjerodostojnom hadisu kod Buharije. Allah je ljubomoran, a Allahova ljubomora se gleda u tom i to tad biva kad čovjek radi ono što je Allah subhanehu ve te'ala zabranio, kad radi rob ono što je Rabb zabranio. Kako je tek onda kad je Allah subhanehu ve te'ala onaj koji tobom gospodari, dakle sudbinu ti odredio, znao je unaprijed šta ćeš uraditi, pa je sve to stvorio i posjeduje i sve to održava, upravlja time stalno i na kraju Sudnji dan, odredio je kraj života - smrt. On ti lično presudi i tokom tog tvog života ti dođeš i obratiš se nekome pored Allaha subhanehu ve te'ala za ono što ti samo Allah može dati. Ti veličaš nekoga pored Allaha, a sva stvorenja su o Allahu ovisna. Ti se ponižavaš prema nekome ko je stvorenje isto kao i ti ovisno o Allahu. Ti strahuješ od nekoga da ti nešto da ili ne da ili da te ne kazni u onom što ti samo Allah može dati. Ako Allah nije presudio ne može ti nauditi niko ili se nadaš da ti neko da ono što ti samo Allah može dati ili  nešto drugo a i to drugo ako ti je propisano doćiće ti, ako ti nije propisano niko ti sem Allaha to ne može dati itd. To je najveći zulum, to je najveća nepravda. Zaista je širk najveća nepravda, zaista si fulio, promašio jer zulum znači nepravda tj. da staviš neku stvar na mjesto gdje joj to ne pripada, a to je najbitnija stvar. Da svom stvoritelju koji je jedini i Savršen, koji jedini zaslužuje veličanje i da se pred njim ponizi, svako ko je ovisan a sve u postojanju se dijeli na Stvoritelja i stvorenja i sva stvorenja su ovisna o Stvoritelju. Ili ga veliča ili mu se u strahu i nada itd.

Ukoliko ste propustili prošli ders, pogledajte ga ovdje: Komentar knjige tevhida – Strah od širka

 

Jasmin Durić

Profesor Islamskih nauka.