Sva hvala i zahvala pripadaju samo Allahu, Savršenom Gospodaru svih svjetova. Allaha, svt, hvalimo na svemu jer samo On je, i niko više sem Njega, Savršen i potpun u svemu. Njemu zahvaljujemo na svemu što nam od Njeg' dolazi. Od Njeg' pomoć, oprost i Uputu tražimo. Koga Allah uputi na Pravi Put tome nema zablude, koga Allah u zabludi pravedno ostavi tome nema ni pomagača ni upućivača, zato sebi spasa u Allahovom zadovoljstvu tražimo a ono se postiže samo na jedan jedini način, time što, srcem jezikom i svim djelima do kraja života, dobrim, svjedočimo da nema drugog Boga sem Allaha – Jedini je i nema sudruga, i da je Muhammed, alejhisselam, Allahov rob najbolji i Njegov Poslanik posljednji, a zatim nastavljamo sa komentarom ove mubarek poslanice.
Prvi temelj
Nakon što je šejh, rahimehullah, završio sa tri bitne stvari kao uvod, počinje sa navođenjem onoga što je htio i po čemu je nazvana ova poslanica sa tri temelja, pa večeras ćemo ako Bog da, počet ovo o prvom temelju. Kaže šejh rahimehullah: „Ako budeš upitan: koje su to tri stvari koja su to tri temelja – a nazvani su temeljima zato što su to najbitnije stvari, kao što je temelj najbitnija stvar u svakoj građevini, koja su to tri temelja koja mora svaki insan da spozna, da nauči, da shvati, da prihvati? Reci: da rob, a svi smo robovi – dobrovoljno ili prisilno, govorili smo o tome prošli put, čini mi se, da rob spozna svog Gospodara, svoju vjeru i svoga Poslanika Muhammeda, savs. Zašto je ovo temelj? Zar nema prečih stvari od ovih? Ako pogledamo stanje ljudi na Zemlji od pamtivijeka što bi rekli, pa i do Sudnjeg dana, većina ima pametnijeg posla. Većina se bavi nečim drugim, mnogi žive i umru a ne pomišljaju da se ovim stvarima „bakću“.
A valja im na jedno mjesto, i valja im na ispit, svima bez izuzetka! Svima dođe melek smrti, svi u kaburskom ili zagrobnom životu imaju ispit, i svima se postave ova tri pitanja. I od odgovora na ta tri pitanja zavisi vječna sreća ili nesreća. Vječni užitak koji se zamisliti ne može koliko je dobar, ili vječna patnja za koju Gospodar Sveznajući, Svemogući kaže: „Toga dana niko neće mučiti kao On i niko neće u okove okivati kao On“. Možeš bit' šta hoćeš u ovom životu, možeš postići, ostvariti sve životne želje ili većinu njih, možeš pokušati vladati svijetom, možeš pokušati kako hoćeš – ali nećeš ni koliko hoćeš ni dokle hoćeš. Nikome se sve želje, pogotovo ovim pohlepnim, ne ispune. I nikome ne traje vječno, na dunjaluku. A svi smo stvoreni za vječnost, od vječnosti pobjeći ne možemo!
Spoznaja Gospodara
Zato su temelji svih temelja, da spoznaš Gospodara Koji te je stvorio, da spoznaš razlog stvaranja – a to je vjera, i način vjerovanja koji se ne može saznati ili shvatiti osim preko Poslanika, savs, koji je veza između stvorenja i stvoritelja – stvoritelja i stvorenja, i to su ta tri pitanja – svako će ih dobiti nakon što ga zagrnu ili što prođe određeni rok, ako je umro na neki drugi način i nije ukopan, doći će mu dva meleka: kao što je došlo u vjerodostojnim hadisima, i postaviti tri pitanja svima, a četvrto onima uspješnima i ovi će dobiti četvrto, ali ne pitanje nego početak vječnih muka. Ko ti je Gospodar? Pa će odgovoriti samo onaj koga Allah učvrsti, a Allah kaže da će one koji vjeruju učvrstiti, postojanom riječju na ovom i na onom svijetu – nikoga više sem njih. Reći će: moj Gospodar je Allah, što? – Zato što je cijelog života ili do kraja života, onda kada ga je Allah uputio pa se pokajao, obožavao Allaha i nikog sem Njega! Priznao ga kao Gospodara i prihvatio time da Allah gospodari, što podrazumijeva između ostalog da naređuje i zabranjuje, pa se trudio da izvršava naredbe a ostavlja zabrane.
Ko ti je Poslanik? Pa će spomenut' Poslanika Muhammeda, savs, a ako je bio sljedbenik nekih šerijata koji su važili prije Islama, pa je Allah islamom derogirao sve prethodne vjere, reći će svog Poslanika, a ako je slijepo slijedio ili se za nekim drugim povodio, nije isključeno da kaže: moj idol je bio taj i taj, ja sam njegovu ideologiju slijedio, ili će reći ne znam... Ljudi nešto pričali pa sam i ja govorio, zvali me da slijedim nekog pa i ja pričao treba tako, kleo se u drugog...
Koja ti je vjera? Pa će svako spomenuti ono što je vjerovao,mora reći automatski. Nema tu da ti kontaš ili ne do Allah pokušaš prepisivati, negdje saznati, nego će čovjek automatski govoriti ono što je živio i na čemu je umro, od ubjeđenja, riječi i djela. To će da izađe iz njega, a ako je onako radio, kud svi tu i mali Mujo, makar na istini bio, u ispravnoj grupi bio, reći će: aaah, aaah, ne znam, čuo sam ljude da nešto govore pa sam i ja govorio, makar u ispravnoj vjeri se rodio, jer taj isti da se rodio u nekoj drugoj ne bi mijenjao, to njega ne zanima, on je onako kako narod... To je naše, zato sam ja tu. Da sam negdje tamo drugo, to bi drugo bilo naše. Samo onaj ko je ubijeđen bio i u to sumnjao nije, i po tome živio koliko je mogao, odgovoriće ono na čemu je preselio. Bilo da se radi o ispravnom ili neispravnom ubjeđenju, vjerovanju, djelovanju. Svako će svoje da kaže.
Ko je Allah?
Zato šejh počinje sa pojašnjavanjem prvog od tri temelja, pa kaže: kad te budu pitali, ako te upitaju: ko je tvoj Gospodar? Kaže: moj Gospodar je Allah, Allah – ime Allaha svt, najuzvišenije Allahovo ime, u prevodu znači: istinski Bog, pravi Bog, onaj koji se s pravom obožava, koji jedini obožavanje odnosno ibadet zaslužuje . Jedini zaslužuje da Mu se pokorava iz ljubavi, straha i nade, da Mu se tom pokornošću ponizi i da Ga se time veliča, to samo Allah, sama riječ Allah na ovo sve ukazuje. A Allah jedini zaslužuje to ime, i kaže: Ima li iko, znaš li da iko ima ime kao On, ili znaš li da iko zaslužuje Njegovo ime... „Nema niko Njemu ravan, sličan“ zato što je On Gospodar! Zato što on posjeduje sve, samo ti On može odrediti dobro ili zlo, pa se samo kod Njega i od Njega moraš nadati i strahovati, i tražiti i moliti i Njemu se pokoriti, da bi postigao dobro a izbjegao zlo, loše.
Pa kad kaže: moj Gospodar je Allah, Allah je kruna, Gospodarstvo je razlog – čim skontaš da si stvoren pitaš: ko te stvorio i što te stvorio? I naučiš i ostane ti do kraja života da se po tome vladaš. A taj Stvoritelj, najbitnije, najuzvišenije, najveličanstvenije, najsadržajnije Njegovo ime je Allah, istinski Bog, jer nas je stvorio da Ga obožavamo, da Mu ibadet činimo. I samo On to zaslužuje, ne bi bio Gospodar da nije Savršen. Pa samo u riječima „moj Gospodar je Allah“ cijela vjera je sadržana. Jer Gospodar nije Gospodar pravi ako nema plan, zatim sposobnosti i sve ostalo – to je već savršenstvo, plan detaljan razrađen, zatim je u stanju da stvori, ti imaš ljude – imaju ideje ali nemaju mogućnosti, zatim mu to što stvori mora da funkcioniše po planu, ne izmiče kontroli tj. posjeduje, zatim tim upravlja, i onda to sve treba da služi svrsi, da završe onako kako je On planirao. Bilo ko ko nešto pravi, proizvodi, ima dio ovih osobina ili pokušava ovo. Ne radi niko onako bezveze. Imaš neki plan pa nešto praviš, pa očekuješ da će to ići po tom nekom planu i popravljaš, sređuješ, uređuješ da bi uspio da prodaš, plasiraš ili koristiš u nekoj svrsi.
Značenje riječi Rabb
Treba ti nešto – tražiš od Njega, strahuješ od Njega, moliš se ili tražiš zaštitu kod Njega, u svemu drugom se oslanjaš na Njega i kaže šejh nakon toga: moj Gospodar je Allah, koji sa mnom Gospodari – riječ Rabb za razliku od er-Rabb, određeni član, se koristi u ar. Jeziku i za druge, pored Allaha svt, pa se za svakog vlasnika kaže: rabb, rabbul ibil, onaj koji ima deve, rabbetul bejt, domaćica, gospodarica kuće doslovno prevedeno, ali je to određeno, gospodar toga, ali ovaj je Er-Rabb: Gospodar svega! Jer ovo određeno ima sveobuhvatno značenje, dok je ovo uslovljeno, gospodar države, gospodar kuće, gospodar auta, ili ne znam ni ja šta.
Može se kod arapa reći, zašto se gospodar ili posjednik nečega, ili upravitelj nečega ili održavatelj nečega, ili nečiji odgajatelj, ili nečiji izdržavatelj odnosno opskrbitelj, skrbnik, naziva Rabbom, naziva gospodarom? Zato što je riječ i ovaj glagol ukazuje na sva ta značenja i zato ćemo naći u prevodu ove poslanice: moj Gospodar je Allah koji me opskrbljuje i opskrbljuje sve druge svojim blagodatima, drugi prevodilac prevodi: moj Gospodar je Allah koji sa mnom upravlja i upravlja svim drugim blagodatima, treći kaže: moj Gospodar je Allah koji me odgaja i odgaja sva stvorenja blagodatima, to su samo značenja ili dijelovi značenja iz Gospodarenja, iz termina gospodarstva, gospodarenje, jer Gospodariti znači posjedovati i upravljati i izdržavati i održavati, i kontrolisati, i zato kad kaže: Koji sa mnom Gospodari, koji me odgaja, koji me izdržava, koji je dao da ja rastem i živim, koji me opskrbljuje, koji me kontroliše, koji me na sebe napominje...
Stvoreni smo radi jednog cilja - Allahovog zadovoljstva
Ono što se tiče mene i tebe je da smo stvoreni da ga zadovoljimo, da u Njega ispravno vjerujemo, da izvršavamo naređeno, klonimo se zabranjenog, da Ga spoznamo što bolje kako bismo bolje izvršili ovu svrhu, ovu ulogu. I Allah nam zauzvrat obećao sreću, zadovoljstvo na ovom svijetu kojeg znaju vjernici i osjećaju, i vječni užitak i vječni rahatluk i vječnu sreću i vječni spas od svega negativnog, na onom svijetu!
To nije teško! I ko krene – Allah ga uputi i pomogne, a ko neće Allah ga neće natjerati da bude sretan. Zato šejh kaže nakon ovoga: „On je onaj kojeg obožavam, ja Ga obožavam – nikog sem Njega“ jer obožavanje je pokornost iz ljubavi, straha i nade, da činiš pokornost , da se poniziš slušajući nekog i time njega uzdigneš a sebe poniziš, time njega veličaš a sebe poniziš – bilo kome da se pokoravaš tako je, inače, a pogotovo ova pokornost i to ne samo zato što ti nešto treba ili što ti nešto ne treba ili što nešto hoćeš privremeno da iskoristiš, nego zato što Ga beskrajno voliš, više nego sebe ili više nego bilo koga drugoga, i zato što sve što ti treba – znaš da je kod Njega, On gospodari svim, pa se samo od Njeg' nadaš i tražiš i moliš, i znaš da ti niko ne može dat' kad bi ga molio koliko hoćeš, ako On nije odredio.
Šta je ibadet?
Kaže: „On je onaj kojeg obožavam“ – obožavanje je ibadet, u prevodu samo, a ibadet je sve ono što Allah voli i s čim je zadovoljan od riječi i djela, javnih i tajnih. To je sve ono što Allah traži od nas da činimo samo Njemu, zašta je pripremio nagradu ili pohvalio njegovog činioca. I ibadet kad se spomene, ljudima obično naumpadne namaz, post, zekat, hadž, i kad kažemo da se svaki ibadet čini samo Allahu, što je suština vjere, što znači „la ilahe illellah“ prije svega, bez čega nema dženneta, ljudima opet naumpada samo vanjski ibadet, najčešće. Kad kažeš: „On je onaj kojeg obožavam, ja ne obožavam nikog sem Njega“ to znači, prije ovih vanjskih ibadeta, On je onaj kojeg volim više nego svakoga drugog, ili ikoga drugog, ili više nego sve druge zajedno, volim Ga posebnom ljubavlju kojom Ga veličam i zbog koje sam pred Njim ponizan, On je onaj od koga se nadam, On je jedini od koga potpuno strahujem, jer svako ko mi može nauditi može samo ako On dozvoli, On je onaj kojem se prepuštam u potpunosti, na Njega se oslanjam i On mi je dovoljan. On je onaj kome se povratim i pokajem kad pogriješim.
Spoznaja Allaha Uzvišenog
Šejh će kasnije spominjati stvari koje se tiču spoznaje Allaha, svt, kroz Njegova stvorenja i vidjećemo tu kako neke stvari koje se kod nas podrazumijevaju, poput sunca na nebu, mjeseca, zvijezda, nekih drugih stvari imaju višestruku funkciju a glavna svrha je da ukazuju na postojanje i podsjećaju nas na Stvoritelja i Upravitelja, a to je Allah svt, kako bi mi bili bolji. Zato, brate moj, kad te zadesi belaj, jer mi trebamo poseban podsticaj pri belaju, sjeti se i pomisli, a možeš i reći, a propisano je da kažemo elhamdulillah i to je bolje, Allah zna šta radi. Jest, ti ne bi volio da ti sad pukne guma ili ne znam ni ja nešto, ali Allah zna šta radi. A svi mi drugi ne znamo, mislimo, probamo, uradimo pa se ispostavi da valja ili ne valja, ako valja valja ograničeno, donekle - pa onda ne valja, ako ne valja jasno nam je da nije dobro... I ne radi Allah ništa džaba. Nakon ovoga šejh kaže, ova će nam rečenica večeras trebati malo i sa njom ćemo završiti, a otpočećemo opet s njom kasnije jer je ona vezana i za ovaj dio i za naredni, u kojem šejh spominje znakove koji ukazuju na Allaha, svt, kaže: Sve sem Allaha je 'aalem, a to je znak, riječ ili izraz koji se koristi za kosmos, ili za stvorenje, ili za bilo koji znak, zato je šejh upotrijebio baš ovaj termin. Sve sem Allaha je stvoreno, samo postoji stvoritelj i stvorenja, i sve sem Allaha je kosmos - to je sve što naučimo, spoznamo, nije to Allah, zašto ovo govorim, zar se ne podrazumijeva? Ne podrazumijeva nažalost. Postoje ljudi koji vjeruju da je Allah sve i sve Allah, neuzubillah ili da vjeruju da u svakom živom biću ima nešto kažu od Allahova, neuzubillah, duha.
Pa šejh odgovara, ili da kažu dan e znaju gdje je Allah, ne smiju reći ni van kosmosa ni u kosmosu, u definiciji Allaha kažu nije ovo nije ono, nije tamo nije vamo, nije gore nije dole, nije unutra nije vani, pa gdje je? - Postoji. Pitanje je da li postoji ako ga tako definišeš, a mi znamo da ALlah ima i postoji i da je Allah van stvorenja i da to nije ni van ni pored, nego je Allah iznad stvorenja, kako je to opisao, i sva stvorenja o Sebi obavijestio. Pa kaže Allah svt, sve što vidiš, sve što znaš, sve što je stvoreno - Stvoritelj je stvorio, to su odvojene stvari. I ja sam kaže samo dio tog kosmosa, tih stvorenja, tog svijeta. Ali kaže, sve osim Allaha je 'aalem, a ne kaže mahluk, mogao je reći drugi termin koji znači stvoreno. Nego koristi ovaj termin koji, između ostalog, znači znak. Jer, svako stvorenje je trag koji ukazuje na Stvoritelja. Svako stvorenje ukazuje na stvoritelja.
Ako istinski vjeruješ da je Allah savršeni Gospodar, pa šejh ovdje odgovara prije svega onima koji su pomiješali, neuzubillah, stvorenja i Stvoritelja, pa kaže: sve, ama baš sve osim Allaha je stvoreno i znak, stvoreno stvorenje i znak koji ukazuje na Allaha, svt, kaže: pa i ja sam samo dio toga, jedan od tih. A nakon toga, šejh postavlja pitanja i objašnjava a ako te budu pitali čime si spoznao svog Gospodara, kako spoznati, kako upoznati Allaha, reci im preko Njegovih dokaza i preko Njegovih stvorenja i to će, akoBogda, biti tema sljedećeg predavanja, pa ćemo se opet vratiti na ovo kako mnoga stvorenja ukazuju i podsjećaju na Stvoritelja kroz razne stvari koje je Allah, svt, stvorio ili Njegova djela i dešavanja koja je Allah, svt, odredio i dopustio da se dešavaju u ovom svijetu, nešto od toga ili sve to te podsjeća na neki od načina koji je opet vezan za Allahovu, svt, za Allahvoa imena i Njegove osobine, pa te vraća na početak: na Savršenstvo, pa onda iz toga na Gospodarstvo i tjera te da još bolji budeš u ibadetu svome Gospodaru, a sve zato što to tebi koristi jer Allahu ništa od toga ne treba.
Pa neka je hvaljen Allah, Gospodar svih svjetova!
Pogledajte i pročitajte ders "Tri temelja vjere i njihovi dokazi - 5. dio"