• 06 Mar, 2025

Tri temelja vjere i njihovi dokazi - 7. dio

 

Sva hvala i zahvala pripadaju samo Allahu, Savršenom Gospodaru svih svjetova. Allaha, subhanehu ve te'ala, hvalimo zbog svega što o Njemu znamo i ne znamo jer je On, subhanehu, Savršen, potpun, bez mahane i manjkavosti, i sa bilo kim sličnosti. Od Njeg pomoć, oprost i Uputu tražimo, Njemu zahvaljujemo. Koga Allah uputi na Pravi put tome nema zablude, koga Allah pravedno u zabludi ostavi tome nema ni pomagača ni upućivača, zato sebi spasa kroz Allahovo zadovoljstvo tražimo a njega postižemo time što, sve dok živimo, srcem, jezikom i dobrim djelima, svjedočimo da nema drugog Boga sem Allaha, Jedini je i nema sudruga, i da je Muhammed, sallallahu alejhi ve selleme, Allahov rob najbolji i Njegov Poslanik posljednji. A zatim…

Kako si spoznao svog Gospodara?

Nakon što je šejh, rahimehullah, spomenuo i definisao našeg Gospodara odgovorivši na pitanje ko je tvoj Gospodar riječima: Moj Gospodar je Allah koji Gospodari mnome i svim svjetovima i On je onaj kojeg obožavam, ja ne obožavam nikog sem Njega. Pa je spomenuo dokaz i rekao je rečenicu na kojoj smo stali: Sve sem Allaha je stvoreno,  stvorenje, ujedno i znak koji ukazuje na stvoritelja, i ja sam jedno od tih stvorenja. Ja sam dio Allahova stvaranja. Rekli smo da ćemo ovdje stati jer nakon toga šejh kaže: A kad budeš upitan, kako si spoznao svog Gospodara? – Ti reci: preko Njegovih dokaza ili znakova i preko Njegovih stvorenja.

Allah Uzvišeni je odvojen od Svojih stvorenja

Postoji stav, i to je stav ehlisunneta vel džema'ata, da je Allah odvojen od stvorenja i da je Allah iznad stvorenja. Postoji stav ovih kelamista koji tvrde da ne znaju gdje im je Bog i ne smiju reći, i ne smije se pitati, i ne smije se znati, i pričanje o tome je problem – po nekima novotarija, po nekima nevjerstvo, i ako pitaš gdje je Allah počinio si ili novotariju ili kufr kažu. A Boga definišu po definiciji koju sam ja morao na njihovom fakultetu učiti između ostalog, u jednoj od Arapskih država prije nego sam otišao u Medinu, da nije gore, nije dole, nije lijevo nije desno, nije unutar svijeta, nije van svijeta, pitaš gdje? – Ne smije reći, ali definicija ukazuje da nije nigdje, neuzubillah. To je jedna strana, neće negirati ono što stoji u Kur'anu, kad im citiraš dokaze da je Allah gore oni kažu: jeste, ali to ne znači da nije lijevo, desno, ispod, iznad, i ovako i onako, to je samo nešto, kaže, dio obavijesti. Postoje drugi gori od njih, jer ovo je novotarija. Ovo je stvar koja je teška, ali je pristuna u ummetu i spada u akidetske novotarije.

Zato šejh kaže: Sve što je stvoreno ili sve osim Allaha je stvorenje. Stvoritelj je odvojen od stvorenja i ne smije se ni u kom slučaju miješati stvorenje sa Stvoriteljem jer je to ili širk ili kufr, zavisi na koji način to smiksa onaj koji smiksa ove dvije stvari koje se ne smiju miješati, koje su nužno odvojene.

Odgovor onima koji lažno tvrde da nema Boga

Kako odgovoriti onima koji tvrde, a ja odgovorno tvrdim da lažno tvrde, da ne vjeruju u Boga ili da nema Boga. Kako spoznati Stvoritelja, kako spoznati Gospodara, pa tek onda idemo na to da se Gospodar mora jedini obožavati da se ne smije obožavati niko drugi sem Njega, pa kaže: preko Njegovih ajeta i preko Njegovih stvorenja, ajet – je po definiciji znak koji nužno ukazuje na nešto ili očit znak. I Allahovi, subhanehu ve te'ala, ajeti, ili postoje dvije vrste Allahovih ajeta: šerijatski i stvaralački, odnosno stvorenja odnosno Njegova djela Gospodarstva.

Šerijatski dokazi su objava: Kur'an i hadis kojeg je Allah, subhanehu ve te'ala, objavljivao Muhammedu, alejhisselam a on nam ga prenosio, Sunnet. I tu imaju jasne smjernice i dokazi da Allah, subhanehu ve te'ala, ima i postoji. Da je Savršen i da je Gospodar, i da se samo On obožavati mora. I na puno primjera u Kur'anu Allah, subhanehu ve te'ala, napominje na Sebe i navodi primjere, i podsjeća na ono što je u nama i što nas nužno tjera od fitre, i napominje nas na ugovor kojeg smo Mu dali od „kalu bela“ kao što naš narod kaže, kad smo rekli: da, jesi naravno, ti si naš Gospodar.

I jedan od glavnih vrsta dokaza su šerijatski dokazi, ali prije samih šerijatskih dokaza, Allah, subhanehu ve te'ala, je kada je stvorio stvorenja, posadio ih pred sebe poput sitnog trnja, zrnevlja, i rekao: nisam li ja vaš Gospodar? Pa su rekli: bela, naravno, jesi! Da ne kažete na Sudnjem Danu: nismo mi imali pojma o ovome, nakon toga im je ostavio instinkt, fitru, a ne pravo sjećanje, da se ljudi sjećaju ne bi bilo nevjernika, ne bi mogli biti iskušani. Nego, usadio je u njih nešto čega se ne mogu otarasiti nikad. Mogu to zatrpavati, prekrivati, farbati, boriti se, lagati  sebe i  druge, ali ne mogu se tog osjećaja nikad „okanit'“, „kutarisati“, „otresti“, izbjeći…

Ljudska fitra teži obožavanju

Zato Allah subhanehu ve te'ala kaže da se to Allahovo stvorenje ne može mijenjati, taj dio fitre da Bog ima i postoji, da je On stvoritelj ovog svega, da se samo On mora obožavati, uvijek je prisutan u svakom insanu. Drugi dio fitre: kako Allaha obožavati, koje vjere biti, se može mijenjati. Zato je došlo u hadisu da se svako rađa na fitri, pa ga onda njegovi roditelji učine židovom ili kršćanom, ili medžusijom, promijene mu tu fitru. Ali i dalje ga učine vjernikom, ne učine ga ateistom, nije došlo u hadisu, agnostikom i tako dalje…

Jer ovo mu ne mogu promijeniti, on sam sebe može ubijediti ili ne ubijediti, može se tjerati i tješiti, ali ne može nikad u potpunosti siguran biti, i zato mi nemamo problema kad neko dođe i kaže: ja ne vjerujem u Boga i vidim da nema koristi da pričam s' njim, ja sasvim lagano funkcionišem pored njega, on mene ne iritira, ja mogu živjeti s njim 100 godina a da nikad raspravu ne pokrenem, ne ulazeći u to šerijatski kad ja vidim, procijenim da treba čovjeka pozvati u vjeru, nego mogu živjeti da me ne iritira uopšte – a oni ne mogu, svako malo te zadirkuje, traži, započinje, ubacuje šubhe, traži nešto, pravda sebe kritikuje tebe, zašto? – Da opere savjest, a ne može! Njega kopka, ne kopka mene – ja znam da Bog ima i postoji kao što znam da ja imam i postojim, ne sumnjam nimalo!

On isto tako zna i ne može da se otarasi ali ubjeđuje sebe i odgojen je drugačije, i priča i tješi se da bi sebi mogao dozvoliti neke druge stvari, ali uvijek ostane u njemu ovog, i onda zadirkuje  i traži raspravu, započinje, pa taman se utješi nečim pa mu to dođe nekakav znak koji mu to sve pobije, jer Allah subhanehu ve te'ala, je pored ugovora i pored fitre, dao još razum i kosmičke dokaze a zatim šerijatske dokaze kao peta stvar.

Allahovi znakovi

Zato kaže: sa Njegovim znakovima ili dokazima i Njegovim stvorenjima. Kažu Islamski učenjaci: dokazi su šerijatski: Kur'an, sunnet i objava, i ovo što sam ostalo nabrojao, stvorenja – bilo ono što je u insanu ili van njega, što insan vidi i o čemu može da razmisli. Pa zašto šejh razdvaja dokaze i stvorenja kad je to jedna te ista stvar: kad je svako stvorenje dokaz ili kad nisu samo dokazi stvorenja? Dio učenjaka kaže da je ovo zato što imaju stvorenja koja su očit dokaz pa se pored toga zovu znakovima i dokazima, a ne samo stvorenjima, i imaju stvorenja koja baš nisu očit dokaz, mora čovjek sjesti pa razmisliti da dođe do zaključka. Pa dio učenjaka kaže da je ovo u šerijatskom pravilu, da se iz opšte stvari spomene jedna njena jedinka da bi se istakla radi koristi u načinu ili kulturi govora arapskim jezikom, pa zbog toga šejh ovdje napominje, kao što je Allah u Kur'anu napominjao, i šejh će spomenuti dokaze, da imaju Allahovi znakovi i dokazi a da su stvorenja jedan od bitnih dokaza, da čovjek ne zanemari: da ne misli samo dokaz je Kur'an, sunnet, ili dokaz je nešto što je posebno neko čudo ili iskušenja, ili ono čime nas Allah napominje preko snova, preko belaja, preko... nego da su sva stvorenja dokaz.

Pa, kaže šejh rahimehullah: Od Njegovih dokaza su noć i dan, sunce i mjesec, a od Njegovih stvorenja su 7 nebesa i 7 zemalja i ono što je na njima, i između njih. A zatim, spominje dokaz, riječi Allaha, subhanehu ve te'ala koji kaže: „Od znakova ili dokaza koji su očit znak da Stvoritelj postoji, i da je Stvoritelj Gospodar su: sunce i mjesec, noć i dan, a od ostalih stvorenja su nebesa i zemlja i ono što je na njima i između njih.“

Šta znači Gospodar?

Ko je Gospodar? –Allah. A šta znači Gospodar? Gospodar je onaj koji je Stvoritelj, Upravitelj, sve oživljava, usmrćuje, proživljava, nagrađuje i svemu sudbine određuje. Jedino to je pravi potpuni Gospodar, sve ostalo su gospodari privremeni u onome u čemu mogu da gospodare - što im je Allah dopustio. Pa smo govorili može se reći: rabbetul bejt - domaćica, zato što ona uređuje kuću ali to nije pravo gospodarstvo, potpuno. Allah, subhanehu ve te'ala jedini posjeduje ovih 5 stvari: stvaranje, upravljanje, posjedovanje onoga što je stvorio – da se ni od koga drugog ne traži jer niko drugi ne posjeduje, ne strahuje i ne nada, na kraju krajeva sud i sudbina prije toga, prije nego je stvorio sve, i tema je to bila prošlog dersa... Kako znati da imaš Gospodara, ne samo stvoritelja – stvaranje je dio Gospodarstva. Preko znakova i ostalih stvorenja, pa šejh ovdje ističe ono što je Allah u Kur'anu istakao na nekim mjestima a na drugim mjestima je spominjao druge stvari, kaže: sunce i mjesec, noć i dan. Sunce, mjesec, noć i dan, kaže znakovi, nebesa i zemlja – stvorenja, a sunce i mjesec su stvorenja, je l' tako? A nebesa i zemlja su znakovi, samo što ovo drugo nije očit znak jer se oko navikne na nešto  što je tu stalno, pa to podrazumijeva, a insan spazi ono što se mijenja i pokreće, pa sunce i mjesec se svaki dan podsjećaju na Allaha i na tebe, i na tvoj život i na svrhu tvog postojanja, prolaznost ovog i vječnost onog svijeta, veličinu, snagu, moć, mudrost, dobrotu, milost Allaha, subhanehu ve te'ala.

Allahovi dokazi

Allah kaže u Kur'anu: Od Njegovih dokaza su noć i dan, sunce i mjesec, nemojte činiti suncu i mjesecu sedždu, ne molite se njima nego Allahu koji ih je stvorio, ako zaista njega obožavate. A u drugom ajetu kojeg je šejh ovdje spomenuo, kaže: „Vaš Gospodar je Allah koji je stvorio nebesa i zemlju u 6 dana, zatim se iznad Arša uzdigao, On noću prekriva dan koji ga traži ubrzano i sunce i mjesec i zvijezde se potčinjavaju Njegovoj odredbi, zaista samo Njemu pripada stvaranje i naređivanje odnosno određivanje, Uzvišen je Allah, Gospodar svih svjetova.“ Kaže: da se noć i dan smjenjuju i da je Allah taj koji dan prekriva noći, daje noć da prekrije dan i da daje da se sunce i mjesec smjenjuju i da jedno drugo traže, da nema pauze, jedno dođe drugo ode ili bukvalno tjera jedno drugo, pomjera, ali uvijek dolazi  i uvijek odlazi. Govorio sam i govoriću opet: svaki dan imamo podsjetnik na nas, da ga iskoristimo, čim svane rodi se jedna mala beba što je zovu sunce, nejaka, slaba, jedva se vidi, možeš gledat u nju, i onda raste i jača, i taman kad se na podne osili, na velikim ljetnim danima, na velikim vrućinama – otjera ljude u kuće, onda po Allahovom zakonu koji vrijedi za stvorenja, sve što se upotpuni mora da se kruni i runi, i da pada, i onda polako počinje da se smanjuje, da njegova sila opada dok ne zađe i ugasi se, ono u našim očima nestane.

Dođe mrak, baš k'o insan kad se rodi, pa raste, pa stasa, pa umisli da mu niko ne može ništa  da može da se sili, umisli sebi da su strasti njegove jače od njega pa pravda svoje grijehe strastima, i onda dođe vakat vrhunca, ako ga Allah poživi do tad, nekima Allah uzme život ranije al' na vrijeme jer je reda kad Allah odredi, i onda počne da slabi, i prolazi, i nestaje, i gleda kako mu život odlazi, smrt dolazi, dok se jednom ne ugasi. I tama kabura ga prekrije k'o što nas tama noći prekrije, i noć isto tako: dođe k'o slaba, pa pred zoru bude najjača i onda svane, ima to svojih niz dokaza vezano za insana, za život u kaburu, za iskušenja, to je tema sama za sebe. I nakon noći opet ima dan, kao što nakon smrti ima proživljenje i život, za taj život se treba pripremiti. Niko ko ne završi dnevne obaveze ne kaže: gotovo je, završio sam – mogu umrijet, nego računaš sutradan šta ćeš. Na dunjaluku bijednom, prolaznom, bezvrijednom, znamo da planiramo i dan i mjesec i godinu i deceniju unaprijed, a kada je u pitanju planiranje za naš vječni život, rad za ahiret, tu se pogubimo često pa nam Allah daje znakove. Onda sama činjenica da sunce dolazi i odlazi ukazuje na to da ga neko pokreće. Sklad da svakog prvog marta i 23. Decembra ili bilo koji datum uzmi, svake godine do Sudnjeg dana ove sunčeve, solarne godine, uvijek će u isto vrijeme izaći u isto vrijeme zaći – Allah tako odredio, i da hoće ne može se usprotiviti. Uz to uzimaš u obzir šerijatski znak ili dokaz da sunce ide čini sedždu Allahu, subhanehu ve te'ala, da traži dozvolu da izađe – to je još jače.

Allahovo pravo

Šerijat i sudbina samo su Allahovo pravo, samo je Allah taj koji te može počastiti ili iskušati i samo Allah je taj koji ti smije narediti ili zabraniti i samo se sa Allahom mora biti zadovoljan u potpunosti po ovim pitanjima svim! Pokoriti se Njegovoj naredbi, ostaviti Njegove zabrane koliko možemo, uzeti Njega za sudiju u svim stvarima, biti zadovoljan sa Njegovom odredbom, zahvaliti Mu se na blagodatima, osaburiti na iskušenjima, priznati Ga za Gospodara jer mi to svakako vjerujemo ali neće nam koristiti dok to ne priznamo i po tome se ne budemo vladali.

Molim Allaha, subhanehu ve te'ala, da nas okoristi onim što čujemo od istine, hajra, da blagoslovi ono što radimo od dobra i ukabuli. Molim Allaha, subhanehu ve te'ala, da nas uputi na Pravi put i učvrsti i usmrti, da nas pomogne da dok živimo, Allaha radi, sebi i drugima dobro činimo a kad preselimo da smrtne muke budu zadnje muke koje osjetimo, da već u kaburu počnemo vječno da uživamo, da Njegove srdžbe i patnje spašeni budemo.

Pogledajte i pročitajte ders "Tri temelja vjere i njihovi dokazi - 6. dio"

 

Jasmin Durić

Profesor Islamskih nauka.